Termín testování : 03. – 07.06.2013
Počet tříd testování: 3 ( VII.A, VII.B, VII.C)
Počet testovaných žáků: 68
Test se skládal z následujících částí:
– Matematika
– Český jazyk
– Anglický jazyk
– Člověk a příroda – fyzika a biologie
Tohoto testování se celkem zúčastnilo 675 žáků sedmých tříd na 19 základních školách.
Vysvětlení pojmů:
Percentil ( P) – ke každému dosaženému počtu bodů je přiřazeno tzv. percentilové pořadí, které udává, kolik procent žáků/tříd/škol ve vzorku dosáhlo horšího výkonu. Např. percentil 95 znamená, že 95 % žáků/tříd/škol bylo horších a pouhých 5 % lepších.
Úspěšnost – poměr správných a špatných odpovědí žáka transformovaných na procenta. Vyšší procento znamená více správně zodpovězených otázek.
Celkové vyhodnocení naší školy
Předmět | %-úspěšnost školy v dané dovednosti | P-percentil školy vzhledem k ostatním třídám/školám |
Český jazyk | 87 | 63 |
Matematika | 37,9 | 74 |
Anglický jazyk | 66,8 | 76 |
Fyzika | 36,4 | 68 |
Biologie | 72,9 | 89 |
V českém jazyce byly testovány oblasti
o Ovládání lexikálního pravopisu D1
o Ovládání morfologického pravopisuD2
o Ovládání syntaktického pravopisuD3
o Porozumění obsahu slovD4
o Třídění slovD5
Souhrnné vyhodnocení tříd v předmětu a dovednostech
Třída | % | P | D1% | D2% | D3% | D4% | D5% |
VII.A | 86,3 | 43 | 85,5 | 88,6 | 75 | 90,9 | 83,1 |
VII.B | 86,2 | 41 | 86,6 | 88,1 | 73,2 | 91,3 | 84,8 |
VII.C | 88,4 | 81 | 89,2 | 90,2 | 75,8 | 92,7 | 87,7 |
Vysvětlení dovedností:
D1 – žák správně píše slova tak, jak jsou uvedena ve slovníku, psaní velkých a malých písmen, psaní předpon s/z, předložky s/z, označování délky samohlásek,..
D2 – žák správně používá správné tvary slov a jejich koncovek.
D3 – žák správně rozlišuje mluvnickou shodu přísudku a podmětem, odděluje věty a větné členy členícími znaménky.
D4 – žák chápe význam jednotlivých slov a jejich odstínů, vybírá z nabídky slovo, které se významem do věty hodí.
D5 – bohatost slovní zásoby, znalost synonym.
V matematice byly testovány oblasti
o funkce jako vztah mezi veličinamiD1
o Chápání čísla jako pojmu D2
o Numerické dovednosti D3
o Poznávání rovinných útvarů a prostorová představivost D4
o Práce se symboly D5
o Správnost logické úvahy D6
o Práce s grafem D7
o Orientace v tabulce a práce s ní D8
Souhrnné vyhodnocení tříd v předmětu a dovednostech
Třída | % | P | D1 | D2 | D3 | D4 | D5 | D6 | D7 | D8 |
VII.A | 35,2 | 57 | 33,3 | 37,1 | 34,7 | 47,9 | 28,7 | 40 | 81,8 | 40,9 |
VII.B | 39,2 | 76 | 37,8 | 41,3 | 35 | 56,4 | 42 | 46,2 | 84,5 | 38,4 |
VII.C | 39,5 | 81 | 40,6 | 41,5 | 40,8 | 51 | 35,2 | 47,2 | 77,8 | 40,2 |
Vysvětlení dovedností:
D1 – žák vnímá vztahy mezi matematickými operacemi, chápe funkci jako vztah mezi veličinami, umí řešit numerické úlohy, upravuje algebraické výrazy
D2 – žák používá různé druhy čísel podle obsahu zadané úlohy
D3 – žák zná a je schopen provádět matematické operace sčítání, odčítání, násobení, dělení, umocnění a odmocnění číselných výrazů
D4 – žák by měl na základě určitých vlastností rozeznat různé typy mnohoúhelníků nebo jiné rovinné útvary, zvládá prostorovou orientaci, rozeznává základní geometrická tělesa
D5 – práce se znaky a symboly jako dorozumívací jazyk v matematice( zápis kolmosti, rovnoběžnosti,..)
D6 – žák v průběhu analýzy matematického problému vnímá jednotlivé vazby a vztahy zadaných informací, hledá určité pravidlo, jímž by zadanou úlohu vyřešil
D7 – žák má rozvinuté grafické vnímání, je schopen pojmenovat jednotlivé elementy obrázku, umí z grafu vyčíst nebo zakreslit do grafu určité informace
D8 – žák provádí myšlenkové operace vzhledem k určitému grafickému uspořádání matematických a jiných dat, umí se orientovat v tabulce
V anglickém jazyce byly testovány oblasti
o Čtení textu s porozuměním D1
o Orientace ve slovesných strukturách D2
o Práce s předložkami D3
o Práce s tázacími výrazy D4
o Slovní zásoba D5
o Stavba anglické věty D6
o Stupňování přídavných jmen D7
o Reakce na jednoduchá sdělení D8
Souhrnné vyhodnocení tříd v předmětu a dovednostech
Třída | % | P | D1 | D2 | D3 | D4 | D5 | D6 | D7 | D8 |
VII.A | 67,5 | 74 | 69,2 | 62,4 | 65,8 | 70,3 | 63,7 | 71 | 70,7 | 73,7 |
VII.B | 67,2 | 71 | 67,2 | 62,9 | 68,9 | 64,7 | 66,1 | 62,9 | 75,7 | 73,6 |
VII.C | 65,8 | 62 | 62,7 | 63,6 | 69,3 | 65,8 | 63,3 | 63,8 | 73,4 | 71,2 |
Vysvětlení dovedností:
D 1 – žák přečte krátký neznámý text jednoduchého charakteru v anglickém jazyce a porozumí jeho obsahu bez použití slovníku, úroveň slovní zásoby
D2 – žák správně používá tvary sloves v přítomném, minulém, budoucím a předpřítomném čase
D3 – žák správně rozlišuje základní předložky a správně je používá
D4 – žák správně používá tázací výraz
D5 – prověřování rozsahu slovní zásoby
D6 – žák zná základní pravidla stavby anglické věty a tato pravidla správně aplikuje, umí postřehnout rozdíly mezi slovosledem v české a anglické větě
D7 – žák prokazuje schopnost stupňovat přídavná jména
D8 – žák na požadované úrovni ovládá slovní zásobu k jednotlivým situacím a rozumí anglickým frázím, se kterými se může setkat v běžném životě.
Ve fyzice byly testovány oblasti
o Aplikace poznatků, užití fyzikálních zákonů k řešení problémů z praxe, řešení výpočtových
a problémových úloh D1
o Grafické vnímání, tvorba a interpretace schémat a náčrtů D2
o Identifikace a správné používání pojmů D3
o Kvalitativní a kvantitativní popis objektů, systémů, jevů a jejich klasifikace D4
o Vysvětlování a předvídání jevů a kauzálních souvislostí D5
Souhrnné vyhodnocení tříd v předmětu a dovednostech
Třída | % | P | D1 | D2 | D3 | D4 | D5 |
VII.A | 38,3 | 73 | 32,8 | 51,9 | 46,9 | 47,5 | 46 |
VII.B | 29,9 | 30 | 27,3 | 40,6 | 35,6 | 39,8 | 39,2 |
VII.C | 40,5 | 89 | 33,4 | 51,3 | 45,9 | 54,1 | 49,6 |
Vysvětlení dovedností
D1 – žák využívá poznatky o vzájemných přeměnách různých forem energie a jejich přenosu při řešení konkrétních problémů a úloh, zhodnotí výhody a nevýhody využívání různých energetických zdrojů z hlediska vlivu na životní prostředí
D2 – sestrojí grafy závislosti dráhy na čase, rychlosti na čase
D3 – žák správně používá fyzikální pojmy: měřitelných veličin, kvalitativních charakteristik a vlastností, rozumí významu pojmů a umí je aktivně používat
D4 – klasifikovat druhy pohybů
D5 – žák dokáže určit např. proč se některá tělesa ve vodě ponoří a jiná nikoliv
V biologii byly testovány tyto oblasti
o Aplikace poznatků zkušeností v praktických podmínkách D1
o Vysvětlení podstaty jevů, procesů a vztahů D2
o Grafické dovednosti D3
o Popis základních znaků biologických jevů a procesů D4
o Orientace v odborných pojmech a práce s nimi D5
o Vnímání širších souvislostí D6
Souhrnné vyhodnocení tříd v předmětu a dovednostech
Třída | % | P | D1 | D2 | D3 | D4 | D5 | D6 |
VII.A | 71 | 70 | 65,3 | 65,8 | 90,2 | 58,1 | 83,6 | 70,3 |
VII.B | 72,2 | 81 | 71,1 | 71,7 | 84,1 | 60,4 | 85,4 | 66,7 |
VII.C | 75,7 | 92 | 74 | 74,1 | 86,5 | 60,4 | 87,9 | 73 |
Vysvětlení dovedností
D1 – žák chápe souvislosti a vzájemné vazby v přírodě, koloběhu látek, dokáže rozlišit podobné a odlišné znaky, získané poznatky podporují u žáků logické myšlení
D2 – žák dokáže odpovědět na otázky proč, vysvětlit rozdílné znaky, co sjednocuje a co odlišuje organismy
D3 – orientace a práce s tabulkou, orientace a práce s grafy, orientace a práce se schématy a obrázky
D4 – žák rozlišuje jednotlivé objekty živé a neživé přírody
D5 – žák používá odborné pojmy
D6 – žák na základě získaných vědomostí o jednotlivých přírodninách si uvědomuje jejich vzájemnou vazbu
Ve Valašském Meziříčí 28.6.2013 Mgr.Jarmila Malíková