Naše škola se již několik let účastní tzv. Orientačních dnů pro žáky 8. ročníků, kdy se zábavnou a netradiční formou podporují vztahy ve třídách, spolupráce, ale také se otevírají různá životní témata týkající se například budoucnosti, životních hodnot, umění naslouchat a také obhajovat svůj názor před ostatními.
ZŠ Vyhlídka se v roce 2018 zapojila ve spolupráci s DIS Fryšták do tříletého projektu EU s názvem Programy pro školy – Rozvoj kompetencí pro demokratickou kulturu. Cílovou skupinou byli žáci 8.ročníků. Projekt měl tři části. První s názvem „Život online“, který se zaobíral fenoménem sociálních sítí, využívání mobilního telefonu – životu s ním a bez něj. Cílem bylo uvědomění si, že internet je velkým pomocníkem při vyhledávání informací, ale také umí být nebezpečným spojencem v trávení příliš velkého množství času na sociálních sítích. Snažili jsme žáky navést na efektivnější způsob využívání volného času. Druhá část „Média na druhý pohled“ se věnovala mediální gramotnosti, kritickému myšlení vzhledem k mediálním obsahům a manipulativní reklamě, tématem bylo také šíření fake news. Cílem bylo rozvíjet u žáků schopnost odhalovat mediální manipulaci, účinně se jí bránit, ale také žáky povzbudit v rozvoji kompetencí k vytváření vlastních, obsahově kvalitních, mediálních obsahů. Třetí část s názvem „O co Ti v životě jde“ se zaměřila na cestu života. Cílem bylo uvědomění si životních hodnot, priorit, vlastní budoucí cesty. Také jsme se zaměřili na efektivní plánování volného času, schopnost rozhodovat se dle svého přesvědčení, zkušeností, schopností a možností.
Jsem ráda, že jsem se jako školní metodik prevence mohla podílet na tvorbě tohoto projektu. A i přesto, že nám do tvorby i samotné realizace dlouhodobě zasáhla pandemie Covid 19, tak i přesto se nám letos podařilo na začátku září na DIS Fryšták vyjet a poslední část kurzu absolvovat. Na žácích bylo vidět, jak moc jim společné pobyty a trávení společných chvil s třídním kolektivem chyběly, o to více jsme si všichni třídenní kurz užili.
Mgr. Alena Ešlerová – Školní metodik prevence